۱۳۸۸ آذر ۱۹, پنجشنبه

ایجاد لایه های معلق


این روزها مد شده که روی عکس ها لایه های معلقی رو قرار میدن که زمینه عکس رو زیباتر میکنه مثل قرار دادن بک گراند های مختلف در داخل یک طرح دیگه طوریکه این تصور برای بیننده پیش میاد که روی اون شی یا روی بدن در تصویر اصلی , نقاشی شده و یا عکس اصلی از اول همینطوری بوده . روش بسیار ساده ای برای چنین طرح هایی وجود داره که خیلی خلاصه سعی میکنم اونو توضیح بدم :

برای این کار نیاز به انتخاب یک تکسچر داریم و یک تصویر اصلی . مثلن میخواهیم روی بدن , یک نقاشی کار کنیم و یا یک تاتو بندازیم و یا حتا زخم و برش ایجاد کنیم . چنین کاری نیاز به عملیات پیچیده طراحی نداره و با استفاده از مدل های آماده و کمی شعبده بازی فتوشاپی میشه این کارها رو انجام داد طوریکه از سادگی , شاید برای خودتون هم تعجب برانگیز باشه که چقدر ساده میشه چنین کارهایی رو انجام داد . برای این کار ابتدا تصویر اصلی رو باز کرده و سپس تکستچر مورد نظر خودمون رو هم باز میکنیم و سپس روی عکس اصلی منتقلش میکنیم . در اینجا لایه اصلی ما بعنوان بک گراند به حساب میاد و لایه رویی یا همون تکستچر , بعنوان لایه ای شناور ، که ما اونو در داخل بدن یا شی یا هر چیزی که مد نظرمون هست میخواهیم قرار بدیم و جا کنیم .

در این تصویر من میخوام تکسچر خودم رو که در واقع یک زمین خشک با ترک های زیبا هست رو روی بدن در تصویر اصلی انتقال بدم . طوریکه تمام نقاط بدن دارای این ترک های زیبا بشن ولی طوری هم نباشه که باعث بشه عکس خیلی تو چشم بخوره و مصنوعی به نظر بیاد .
همونطور که در تصویر میبینین عکس اولیه رو داریم و تکستچر رو هم روی عکس اصلی آوردیم که در واقع اگر به منوی لایه ها نگاه کنیم , لایه تکستچر ما یک لایه معلق روی لایه اصلی ما به حساب میاد .

** نکته !! اگر بک گراندی که استفاده میکنیم اندازه ش از اندازه عکس اصلی ما کوچکتر بود , مجبوریم که عکس رو بزرگتر کنیم . ولی بزرگتر کردن عکس در فتوشاپ باعث میشه که کیفیت عکس پایین بیاد و پیکسل ها بلار بشن . برای اینکه چنین اتفاقی نیافته , مطابق شکل به منوی لایه ها در سمت راست فتوشاپ گوشه , پایین , رفته و سپس روی لایه تکستچر که میخواهیم بزرگ یا کوچکش کنیم کلیک راست میکنیم و از پنجره ای که باز شده , گزینه Smart Object رو انتخاب میکنیم .

در این تصویر میبینید که با انتخاب لایه معلق به اسمارت آبجکت , یک مربع کوچک روی لایه معلق ما در منوی لایه ها ظاهر میشه که نشون دهنده این هست که لایه ما اسمارت شده . سپس اقدام به بزرگ کردن لایه میکنیم . برای این کار از کلیدهای ترکیبی
Ctrl + T
استفاده میکنیم . زمانیکه این دو کلید رو همزمان فشار میدیم , دور تصویرمون یک کادر مربع و در مرکز تصویر یک علامت ضربدر ایجاد میشه و ما میتونیم با کمک موس عکس رو کوچک یا بزرگ کنیم . اما برای اینکه شکل ما بطور یکسان بزرگ بشه , بهتر هست که دکمه شیفت رو نگه داریم و سپس یکی از گیره های اطراف تصویر رو بگیریم که من در تصویر 4 گوشه اون رو نشون دادم . سپس اقدام به کوچک و بزرگ کردن عکس میکنیم . همونطوری که در تصویر دیده میشه , من تکستچر خودم رو درست به اندازه کل تصویر اصلی بزرگ کردم .

ویژگی اسمارت آبجکت این هست که با این کار وقتی لایه رو بزرگ میکنیم , کیفیت عکس افت پیدا نمیکنه . بعد از پایان کار برای کار کردن روی لایه , اونو باید دوباره از حالت اسمارت آبجکت خارج کنیم . طبق همون روشی که لایه معلق رو به اسمارت آبجکت تبدیل کردیم دوباره عمل میکنیم . یعنی روی همون لایه اسمارت شده در منوی لایه ها دوباره کلیک راست میکنیم و اینبار از منوهایی که ظاهر شدن عبارت رسترسایز رو انتخاب میکنیم . با اینکار لایه از حالت اسمارت خارج میشه و میتونیم ادامه ادیت رو انجام بدیم .

برای اینکه تکستچر رو بطور طبیعی در متن عکس اصلی جا کنیم , طبق شکل زیر به سراع منوی لایه ها رفته و در قسمت مشخص شده , عبارت
Overlay
رو انتخاب میکنیم . میبینیم که تکستچر به شکل بسیار زیبا و نرمی در بدن جا میگیره . حالا با استفاده از ابزار پاک کن , دور تا دور بدن رو شروع میکنم به پاک کردن و تنها قسمت هایی رو که دوست دارم نگه دارم , حفظ میکنم .

من در این تصویر دور تا دور بدن و قسمتی از لباس زن رو پاک کردم و باقی رو نگه داشتم . میبینید که تنها بدن زن دارای ترک هست . به همین سادگی میبینید که میشه چطور یک عکس رو در دل یک عکس دیگه به زیبایی جای داد . نکته مهم دیگه در مورد این کار این هست که تنها به اوورلی نباید بسنده کرد و در لیستی که باز میشه میتونید هر بخشی رو که مایل هستین و به تصویر شما بیشتر میاد رو انتخاب کنید . مثلن مولتیپل یا .. در ضمن دو نوار هم در کنار همین منو داریم که یکی از اونها عبارت
Opacity
روی اون نوشته شده و در تصویر با فلش مشخص شده که من مقدارش رو کم کردم . با کمک این نو میشه غلظت رنگ لایه رو کمتر کرد . مثلن اگر حس کردیم که با انتخاب یکی از گزینه ها مثل اوورلی , غلظت عکس ما چندان کم نشده و هنوز غیر طبیعی هست , میتونیم از اوپاسیتی هم استفاده کنیم و اونو کمرنگ تر و طبیعی تر جلوه بدیم که من این کار رو کردم .
در ضمن این نکته رو هم یادتون باشه که این تکنیک بیشتر در قسمت هایی از عکس جواب میده که رنگ زمینه عکس اصلی ما تیره یا کمی تیره باشه و روی قسمت های سفید , تصویری وجود نخواهد داشت مگر اینکه از قبل با کمک ابزار قلمو , اون ناحیه رو کمی تیره کنیم و از خالت سفید خارج کنیم .

همین کار رو هم میتونیم با بک گراند هم انجام بدیم . به این شکل که در تصویر زیر من میخوام روی بک گراندم پوششی از سنگ قرار بدم . طبق مطالبی که در بالا گفته شد , یک تکستچر از جنس سنگ انتخاب میکنم ( شماره 3 ) و مطابق با سلیقه م اونو به اندازه مناسب در میارم و سپس با انتخاب اوورلی اونی در متن زمینه عکس جای میدم و اینبار قسمت های رویی که خارج از بک گراند هست رو پاک میکنم . در این تصویر من روی بدن الاغ رو پاک کردم و باقی قسمت ها رو باقی گذاشتم . در ضمن همونطور هم که در بالا گفتم , میبینید که قسمت های سفید تصویر هیچ رنگی ندارن و اگر بخوان لایه معلق من در قسمت های سفید تصویر هم مشخص بشه باید با ابزار قلمو , رنگ تیره ای رو انتخاب کنم و قسمت های سفید تصویر اصلی رو رنگ کنم تا لایه معلق در قسمت های سفید مشخص بشه ! به این ترتیب بک گراند اصلی تصویرم رو تغییر میدم . شما با همین تکنیک میتونین انواع اشکال و مدل ها رو در داخل عکس هاتون قرار بدین . از نقش های آماده تاتو گرفته تا نوشته و عکس و تکستچر و ...

هیچ نظری موجود نیست: